להתחברות

קבוצה כחולה | עמוד דיון

In order to view the discussion - please log in.

תגובות אחרונות

user profile image
שחר גומל
9.11.2020 18:51
על חיילים ואזרחים אני חושבת דבר דומה. המדינה מחוייבת להחזיר את החיילים ששלחה להגן על גבולותיה ולהתמקח על המחיר ככל האפשר כדי לשחרר כמה שפחות מחבלים. גם בעניין האזרחים, במידה ואזרח נטחף בגבולות ישראל ללא עוול בכפו על המדינה להביא לשחרורו. כאשר קורה מקרה כזה ניתן להפנות אצבע מאשימה למדינה בכך שכשלה להגן על האזרח התמים ולכן נחטף. המדינה בתור גוף ממשלתי המחויב לאזרח צריכה להשיב את האזרח. לפני הדיון הקבוצתי לגבי מקרים שבהם אזרחים עוברים את הגבול למדינת אויב ביודעין חשבתי שעל המדינה להחזיר את האזרחים הללו ולאסור אותם. לאחר הדיון אני חושבת שכדאי לשקול החזרה של אזרחים שנהגו כך ולהסתכל על כל מקרה לגופו. יתכן והחזרת אזרחים שנכנסו למדינות אויב ביודעין ומדיניות שגורסת כי עלינו בהכרח להחזיר אותם עלולה להביא למצב שבו האזרחים לא לוקחים אחריות על מעשיהם וכן המחיר שמשלמים על אזרחים שנחטפו מאדמת המדינה וכן על חיילים שנחטפו יעלה בעקבות כך.
user profile image
אביב אקרמן
9.11.2020 17:37

מדובר על סוגייה מורכבת, עמדתי בפתיחה הייתה נוקשה, ודיברה על לוגיקה ברורה של עלות מול תועלת. כשהעמקנו את ההתעסקות היה לי קשה יותר ויותר לשמור על עמדה זאת בדילמה שכן היא מצטיירת קרה. עמדה קרה ניראת לי יתרון בסוגיות מהסוג הזה אך נראה לי שבמבחן המציאות הרגש מכריע. לכן אני חושב שיש לבחון את הדילמות האלה כולן בצורה קרה, אך לדעת שחייבים לקבל החלטה שמחוברת בצורה מסוימת לרגש, ומאפשרת לו מקום. במדינה כמו שלנו הסוגיות מורכבות, ואין מקום לבחינה קרה בלבד של הדילמה.

user profile image
הילי רוז דוד
9.11.2020 17:28
התחלתי בעמדה שהיא יותר קיצונית- בהתחלה חשבתי שבכל מחיר צריך לשחרר כל אדם שהוא- אזרח וחייל, כל עוד הוא נחטף, ואילו אם הוא עבר את הגבול למדינת אויב מרצונו החופשי החלטתי נחרצות שזאת אשמתו ולא צריך לסייע לשחרורו. כעת, אחרי ששמעתי גם קולות אחרים ושיקולים אחרים, הבנתי שיש מגוון סיטואציות שבהן אזרח יכול להחטף במידה ועבר את הגבול ויש לבחון כל מקרה לגופו. אם מדובר במשהו תמים שקרה בשוגג- יש להיות גמישים יותר במחיר שנשלם עבור שחרורו. בנוסף, נוכחתי להבין שזה לא אחראי להסכים לכל מחיר שיציעו בעד שחרור חטופים: הן בשל הנזק העתידי שעלול להגרם ולהיות רב יותר מהנזק ההתחלתי (לדוגמא- שחרור מחבלים שרוצחים 10 אנשים "במקום" בן אדם אחד), והן בשל העידוד שזה גורם לביצוע מעשי חטיפה. שיקול נוסף הוא אזרח אל מול חייל- ב מקרה של אזרח לדעתי יש להיות גמישים יותר במחיר שנשלם, משום שהמדינה כשלה בתפקידה בלהגן עליו. לעומת זאת, במקרה של חטיפת חייל אולי יש צורך להיות פחות גמישים. אסכם שבכל אופן בשני המקרים אני חושבת שלא צריך להסכים לכל מחיר שיידרש ויש להתמקח ואפילו גם לא לשחרר במקרי קיצון בהם הצד השני לא מוכן להתפשר, זאת בשל הפוטנציאל ההרסני של שחרור מחבלים.
user profile image
אביב אקרמן
2.11.2020 17:53
בנוגע לעסקה שנוגעת בחטיפת אזרח מדובר בנושא מורכב שאני לא יודע מה דעתי. מצד אחד מדובר במחדל מטורף ואי אםשר לאפשר מצב שהוא לא יוחזר. מצד שני מדובר בלקיחת סיכון מאוד משתלמת מהצד השני. אם חייל עם נשק יחסית קשה לחטוף, אירוע של חטיפת אזרח בלי נשק אולי פחות מסכנת את החוטפים והופכת את הסיטואציה למאוד משתלמת… קשה לי להגיד מה דעתי בנושא.  
user profile image
שחר גומל
2.11.2020 17:52

2. מדינת ישראל מחוייבת להגן על חיי האזרחים ולהחזיר אותם במידה אם הם נחטפים.

user profile image
הילי רוז דוד
2.11.2020 17:51

1. עמדתנו היא בעד עסקת להחזרת חיילים שבויים אבל לא בהכרח במחיר של השבת מחבלים, אפשר לחכות להזדמנות אסטרטגית טובה יותר.

2. אנחנו חלוקים בנושא – הדעה של הילי: כשאזרח נחטף מדינת ישראל נכשלה בתפקידה להגן עליו- ולכן עליה להיות גמישה במחיר שהיא מוכנה לשלם על מנת להחזיר אותו (לאו דווקא החזרת מחבלים- פתיחה במבצע, הצעת תשלום ועוד פתרונות)

3. עמדתנו היא שלא צריך לעשות עסקה לשחרור האזרח שחצה את הגבול למדינת אוייב  מרצונו החופשי.

user profile image
הילי רוז דוד
2.11.2020 17:27

3. לא כדאי לשחרר מחבלים כי הם חוזרים לסורם ואז הורגים עוד אנשים, ניתן לראות זאת כלקח מהעבר- המשוחררים של עסקת שליט רצחו 10 אזרחים ישראלים. 4. אם הברירת מחדל היא שחרור מחבלים בכל מחיר זה הופך את החטיפה ליותר משתלמת.

user profile image
אביב אקרמן
2.11.2020 17:13

1. מייצר תקדים שבו כל עסקה עתידית מתחילה מהרף שנקבע.

2. הציבור שמעורב מאוד רגשית בסיטאציות כמו זה, מייצר הרבה משקל על המשא ומתן ולא מאפשר לאמץ טקטיקת משא ומתן קרה. כלומר אנחנו עומדים מול יריב שאין לו מה להפסיד במשא ומתן.

 

user profile image
אביב אקרמן
2.11.2020 17:10
1. מרבית האסירים היו צפויים להשתחרר בתוך שנה או שנתיים ולכן העסקה לא תרמה לשחרורם באמת. 2. מדינת ישראל מסוגלת לייצר רשת הגנה מספיקה כדי להתמודד עם החזרה של אותם מחבלים לפעילות ולסקל אותה. 3. המדינה מחויבת לאזרחים שלה ולאנשים שהיא שולחת מטעמה ומחויבת להגן עליהם. 4. ברגע שמדינת ישראל מחליטה שלא לשחרר אדם מהשבי, אנחנו בעצם דנים אותם למוות. 5. מחנכים דורות של חיילים שהמדינה דואגת להם- מורלית חשוב לבל יפגע ברצון לגיוס.

מקורות קשורים

סטודנטים