להתחברות

פטרנליזם מדינתי – מסקנות | עמוד דיון

In order to view the discussion - please log in.

תגובות אחרונות

user profile image
שחר גומל
25.02.2021 20:18
  1. הסדרת זנות- אני לא חושבת שצריך לאפשר זנות. קודם כל אני חושבת שרוב הנשים אם לא כולן אינן רוצות לעבוד במקצוע זה ועושות זאת בעל כורחן. רוב הנשים המגיעות למעגל הזנות מגיעות ממשפחות קשות יום לכן הברירה לא הייתה לרוב בידן. מידי שנה מתאבדות נשים רבות שעובדות בזנות, וכן הרבה מהמקרים אינם מגיעים כלל לרשויות. בנוסף, הנזקים הנפשיים שהעיסוק בזנות גורר קשה מנשוא. לא אחת נשים הן קורבן לאלימות כתוצאה מהעיסוק שלהן בזנות. אני חושבת שאישה לא יכולה לקבל החלטה מושכלת בעת בחירתה לעסוק בזנות מתוך הדברים שהצגתי כאן. מכיוון שאני חושבת שלא צריך להשאיר את העניין מתוך האינרציה של העיסוק לאורך שנות ההיסטוריה וכן לפחד מחוסר יכולת האכיפה, אני בעד חוק האוסר על זנות. גילוי נאות- עבדתי במקלט של נשים שעוסקות או עסקו בזנות.
  2. הסדרת סחר באיברים- אני חושבת שלא צריך לאפשר זאת. אני חושבת שזה יכול לפתוח פתח לכך שאנשים עניים ימכרו את האיברים שלהם או שישדלו אנשים לעשות זאת.
  3. פונדקאות- בעד. אני חושבת שיש לאפשר לזוגות להביא ילדים באופן שנעזר ברחם שאינו שייך לאף אחד מבני הזוג. זהו אחד הפתרונות היחידים עבור זוגות חד-מיניים, וכן עבור משפחות שהאם אינה יכולה לשאת את העובר ברחמה משלל סיבות. אני חושבת שחוסר הסדרה של פונדקאות יוצרת אפליה. בנוסף לכך, אני חושבת שיש לערוך מחקר האומד את הנזק הנפשי שעלול להיגרם לאישה הפונדקאית ולעשות הדרכה מסודרת לנשים הבוחרות בכך וליידע אותן במחקר בתחום. כמו כן אני חושבת שיש להחתים אותן על כך שהן מודעות לסיכונים.
user profile image
דנה סיטון
14.12.2020 17:33
1. הסדרת זנות- נושא שאני פחות סגורה עליו בגלל הממד הפרקטי שאני חושבת שקשה למגר תופעה רחבה כמו זנות. יש פה סתירה עבורי בין הרמה האידיולוגית לרמת היישום, של מה שקורה בפועל. ברמה האידיולוגית אני נגד התופעה, אני חושבת שנשים שמגיעות לזנות מגיעות לזה מפאת חוסר ברירה ושזאת חוויה מאוד קשה רגשית שהרבה פעמים יכול ממש לפגום בבריאות הנפשית של העוסקות בזנות. עם זאת, ברמה הפרקטית אני חושבת שאולי בלתי אפשרי לפקח על זה לכן עדיף שזה יהיה מוסדר כדי בעצם לשמור על העוסקים בדבר הזה. 2.הסדרת סחר באיברים- נגד. אני חושבת שסחר באיברים עלול ליצור שתי תופעות הרסניות משמעותיות- מהצד נותן השירות (נותן האיבר), אנשים שנכנסים לבעיות כלכליות עלולים לפנות לאופציה זאת ובכך לפגום בבריאות שלהם בשביל להתמודד מבחינה כלכלית. מהצד של מקבל השירות (מקבלי האיברים) זה רק יגביר את אי השוויון הבריאותי (שגם ככה קיים היום) בין הביטחון הבריאותי של עשירים לבין הביטחון הבריאותי של עניים. 3. הסדרת פונדקאות ללהטבים- אני בעד. אני לא בטוחה בנוגע לעמדה שלי לגבי פונדקאות באופן כללי כי אני חושבת שמצד אחד זה יכול לאפשר לזוגות שהם לא יכולים להיכנס להריון, מצד שני בחורות עלולות להיכנס לזה מחוסר ברירה, ממצוקה כלכלית. אני כן בטוחה בזה שאם ישנה הסדרה של פונדקאות לזוגות דו מיניים אין שום סיבה שלא יאפשרו פונדקאות לזוגות חד מיניים גם כן. יש המון מחקרים על זה שזוגות להטבים יכולים לנהל חיי משפחה והתקשרות נורמטיביים לגמרי ואין סיבה שהם יהיה עבורם שיוויון הזדמנויות בדבר הזה.
user profile image
טלל בן לולו
14.12.2020 17:33
בעיניי יש להתייחס לכל אחת מן הסוגיות בנפרד. הסדרת זנות- אני נגד הסדרת זנות. באופן כללי, לדעתי לכל אדם זכות לבחור כיצד לחיות את חייו ובמה לעסוק. לכן, לכל אישה יש זכות לעשות בגופה כרצונה. אף על פי כן, אני מאמינה כי בזנות יש פגיעה פיזית ונפשית בנותנת השירות שעלולה לפגוע בה בהמשך חייה, גם אם בתקופה של העיסוק הרגישה כי בחרה בכך מרצון. הסדרה של זנות נותנת לגיטימציה לעיסוק זה ובכך מאפשרת פגיעה בעוסקות בו. בעיניי על המדינה לעשות ככל שביכולתה להגן על אזרחיה, והסדרה של זנות מתנגשת במטרה זו. הסדרה של מכירת איברים- אני בעד הסדרה של מכירת איברים. לדעתי לאדם יש זכות מלאה על גופו, ועל כן הוא רשאי לעשות בו כרצונו. אם אדם מחליט שהוא רוצה לסייע לאדם אחר בכך שימכור לו איבר מגופו- לדעתי יש לו את הזכות לעשות זאת. הסדרה של תחום זה תאפשר לעשות את המכירה בצורה בטוחה ומסודרת, שתבטיח כי הבריאות של התורם והנתרם תישמר, לא יהיה ניצול של אנשים שזקוקים לכסף על מנת שימכרו איברים מגופם, ובכך תתאפשר הצלת חיים. בנוסף, מתן אפשרות והסדרה של מכירת איברים "תפנה" מקום ברשימת ההמתנה לאלו שאין ביכולתם מבחינה כלכלית לרכוש את האיבר לו הם זקוקים, כך שגם הם ייתרמו מהתהליך. פונדקאות לזוגות חד מיניים בישראל- אני בעד פונדקאות לזוגות חד מיניים בישראל. בעיניי, כל בני האדם שווים ללא קשר לנטייתם המינית, ולכן צריכים להיות שווים בפני החוק. בעיניי, פונדקאות הוא תהליך חשוב ומשמעותי שכן הוא מאפשר לאנשים שברצונם להקים משפחה ולא יכולים- להקים משפחה. זכותה של כל אישה לעשות שימוש בגופה כרצונה, ובבחירתה של אישה לשמש פונדקאית היא בוחרת לסייע לזוג להביא ילד לעולם ולהקים משפחה, ובכך מבצעת מעשה חשוב. על פי החוק במדינה לזוג הטרוסקסואלי יש את הזכות להעזר בפונדקאית על מנת להקים משפחה, ולכן ובהמשך לאמירה שכל בני האדם שווים וצריכים להיות שווים בפני החוק, בעיניי, אין שום סיבה שיהיה הבדל בזכות זו בין זוגות הטרוסקסואליים לעומת זוגות הומוסקסואליים.
user profile image
יסמין דה פיצ'וטו זמיר
14.12.2020 17:27
אני נגד הסדרת זנות – השיקול העיקרי שהכווין אותי הוא שיקול מוסרי, הסדרת זנות מאפשרת מתן תוקף לפעילות זו. אין סיבה שאדם יגיע למצב שבו הוא צריך למכור את גופו בצורה כזו על מנת להרוויח שכר, ויש למדינה אחריות לטפל ולהוציא אנשים ממעגל זה ולא להסדיר אותו. למרות שלאדם יש את זכותו על גופו, ניתן לומר שהרבה אנשים שמגיעים למעגל הזנות נמצאים במצוקה כלכלית מאוד קשה וזהו מוצא אחרון. בנוסף, ידוע היום כי אנשים שעוסקים בזנות חווים סוג של חוויה פוסט טראומטית, כלומר, הטיעון כי מדובר בעבודה שאדם בוחר (עבודה "רגילה") אינו נכון במקרה זה. נגד הסדרת מכירת איברים- למרות שלמכירת איברים יכולים להיות יתרונות משמעותיים ובראשם הצלת חייו של אדם אחר, וכן מניעת מוות של אנשים כיוון שהם מחכים בתור להשתלה, הסוגייה יותר מורכבת בעיניי. העובדה כי יש אפשרות לשים מחיר על הצלת חיי אדם והאיברים איתם נולדנו היא בעייתית ברמה המוסרית לדעתי. בנוסף, אדם שמוכר איברים מסתכן בבעיות בריאותיות בהמשך. העובדה כי האדם נמצא בלחץ כלכלי וזוהי הסיבה שהוא מוכן לעבור תהליך כזה היא שונה מעניין תרומת האיברים, שבה אדם תורם נטול אינטרסים, כלומר לא היה גורם לחץ שכיוון אותו לקבלת ההחלטה. מטעם מי שמקבלים איברים, העובדה כי יכולת כלכלית היא זו שתחליט האם תקבל איבר או לא היא בעייתית, כיוון שהצורך הרפואי עומד בראש. אך עם כל מה שכתבתי ולמרות שברמה העקרונית אני נגד מכירת איברים, העובדה כי מכירה זו יכולה להציל חיים משאירה אותי על קו התפר בין העמדות. בעד פונדקאות – כאשר הפונדקאות מסודרת בארץ הדבר יכול להיות טוב לשני הצדדים- לאמא הפונדקאית ולזוג. העובדה כי יש מערכת בריאות מסודרת עם בדיקות ברמה גבוהה ושמירה על בריאות האישה והתינוק היא חשובה לשני הצדדים, ולא בטוח שבכל מדינה בעולם (במיוחד במדינות נחשלות ) יש אותה. בנוסף, הריון הוא מצב שאינו מסכן חיים- כל עוד נשמרת הבריאות של האם, אין סיבה שהכניסה להליך זה תסכן אותה, במיוחד כאשר היום בישראל אם פונדקאית היא כבר מישהי שחוותה הריון תקין. בנוסף, קיים הפער בין זוגות הטרוסקסואלים לזוגות הומוסקסואליים, הזוגות ההטרוסקסואליים יכולים להשתמש בשירותי פונדקאות בישראל, ואילו זוגות הומוסקסואליים לא- דבר הגורם לחוסר שוויון. אם כבר יש אפשרות לתת את שירותי הפונדקאות- אין סיבה שזו תימנע מזוגות הומוסקסואליים.
user profile image
לילי סידס
14.12.2020 17:24
הסדרת זנות: אני נגד להסדיר זנות. אני חושבת שמבחינה מוסרית זו בעיה להסדיר דבר כזה שנוי במחלוקת. ההסדרה תיתן לגיטימציה לזנות ואני חושבת שזה יאפשר לאנשים "להשתמש בשירות" הזה יותר בקלות וזה לא נכון מוסרית לדעתי. בנוסף, אני חושבת שזה לא נכון לתת לגיטימציה חוקית לנשים לעסוק בזנות ולמכור את גופן, זו צלקת נפשית שלעיתים לא ניתן להשתחרר ממנה ואני חושבת שהמדינה צריכה לפעול כדי לצמצם את התופעה הזו ולא כדי לתת לה מקום חוקי. הסדרת סחר באיברים: זו סוגיה מורכבת וקשה לי להגיע להכרעה חד משמעית מכיוון שיש לכך יתרונות רבים. אבל אני חושבת שמבחינה שוויונית ואתית אני נגד הסדרת סחר באיברים. אמנם אם זה יוסדר זה יאפשר הרבה יותר היצע של איברים וזה יוכל להציל חיים אבל אני חושבת שלא נכון לערב שיקולים של כסף בעניין כזה. כיום התור להשתלות נקבע לפי צורך רפואי ולא על פי כמות כסף ואני חושבת שנכון שזה יישאר כך. במקום להסדיר סחר באיברים אני חושבת שנכון יותר לפעול ולערוך קמפיינים כדי שיותר אנשים יחתמו על כרטיס אדי ויותר משפחות יסכימו לתרום את האיברים של יקיריהן – כך שההיצע יגדל בצורה הזו. פונדקאות לזוגות חד-מיניים: אני בעד הסדרת האפונדקאות בחוק לזוגות חד מיניים. אני חושבת שצריך להיות כאן שוויון מלא ומה שמתאפשר לזוגות הטרוסקסואליים צריך להתאפשר לזוגות הומוסקסואליים בצורה זהה לחלוטין. כיום, הליך פונדקאות בחו"ל לקהילת הלהט"ב הוא נחלתם של העשירים בלבד והזכות להיות הורה לא צריכה להיות תלוי בעיני במעמד סוציו-אקונומי. אני חושבת שמדינה מערבית כמו ישראל יכולה להתקדם מהתפיסות המיושנות של אמא-אבא-ילד ולאמץ גישה יותר ליברלית בה מבינים שזוגות חד-מיניים ראויים לאפשרות להביא ילדים ביולוגיים לעולם אם הם רוצים בכך ומכירים בכך שהם יכולים להיות הורים לא פחות טובים מזוגות הטרוסקסואליים. אני חושבת שכל עוד הפונדקאית נכנסת לתהליך מרצון והיא מקבלת תמורה הולמת על ה"שירות" שהיא נותנת, וכל עוד נעשית בדיקת רקע מקיפה לזוג שמעוניין להביא ילדים, אין סיבה להפלות בין דת, גזע או מין.
user profile image
יואב ברמן
14.12.2020 17:20
הסדרת זנות – אני בעד הסדרת זנות. לדעתי יהיה קשה עד בלתי אפשרי למגר את תופעת הזנות לחלוטין, ודווקא בקרה ואכיפה בתוך עולם זה מתוך הנחת מוצא שיהיה קשה להעלים את התופעה בעזרת חוק, יכולים להוביל לשינוי הזנות כפי שאנו מכירים אותה, ומזעור חלק מהיבטיה השליליים. הסדרת סחר באיברים בישראל- אני נגד הסדרת סחר באיברים מכיוון שתופעה זו נמצאת כיום בשליים, והפיכתה למוסדרת יכול להגדיל את היקפה. הסדרת פונדקאות לזוגות חד מיניים- אני בעד הסדרת פונדקאות לזוגות חד מיניים. לדעתי כל עוד בני זוג אותו המין רשאים לבצע את הליך זה (פסול ככל שיהיה) אין סיבה לשלול את הזכות מזוגות מאותו המין.
user profile image
שירה מטלון
14.12.2020 17:19
אני בעד הסדרת סחר באיברים ופונדקאות לזוגות חד מיניים מהשיקולים הבאים: – חופש העיסוק – כל אדם זכאי להתפרנס ולהרוויח כסף כראות עיניו, כל עוד הוא לא פוגע באדם אחר – מבחינה אתית – בשני התחומים האלה ישנה עזרה (בין אם הצלת חיים או הבאת חיים לעולם) לאדם אחר שזקוק לה. – כשתחומים אלו יהיו מעוגנים בחוק תהיה אפשרות רבה יותר לתת סיוע רפואי ונפשי לכל הגורמים הנוגעים בדבר. בשונה מהתחומים האחרים, אני נגד הסדרת זנות בישראל. מדובר במתן שירות שלא קשור להצלת חיים אלא יותר "שטחי", והסיכון מהצד השני הוא פגיעה בנשים ובנפשן.
user profile image
שירה מטלון
14.12.2020 17:02
צד נותני השירות – האם הפונדקאית: בעד: – מבחינה אתית, היא מקבלת את הזכות לעזור לזוג שלא יכול להביא ילד בעצמו. – חופש העיסוק – כל אדם ובפרט כל אישה זכאית לבחור ממה להתפרנס. – זכות האישה לגופה – כל אישה יכולה לבחור מה לעשות עם גופה. נגד: – קיים סיכוי שנשים יבחרו להיכנס לתהליך שכזה מתוך הכרח. לדוגמה מצוקה כלכלית. – כמו בכל הליך פונדקאות, מבחינה הלכתית לאישה אסור לשאת ברחמה עובר שהופרה מזרעו של גבר שאינו בעלה. – עלול לפגוע בהליך ההיקשרות הטבעי בין האם לילד.
user profile image
לילי סידס
14.12.2020 16:55
צד מקבלי השירות:  יתרונות:  1. עלות יותר נמוכה ביחס לפונדקאות בחו"ל 2. אם האישה וההורים באותה המדינה הם יוכלו ללוות אותה במהלך ההיריון ולחוות איתה את החוויה הזו. כנ"ל לגבי הלידה עצמה. 3. מהלך שמקדם שיווין בפני החוק – אם לזוגות הטרוסקסואליים מותר להשתמש בשירות של אם פונדקאית, כך גם לזוגות הומוסקסואליים 4. הליך בירוקרטי מוסדר יותר. לעיתים כאשר התינוק מגיע ממדינה אחרת – הוא אינו אזרח בשלב הראשון ולכן נטול זכויות רפואיות וסוציאליות רבות.   5. הליך פונדקאות בארץ מבטיח להורים יכולת לערוך לתינוק בדיקות רפואיות ברמה גבוהה. זאת לעומת מדינות מתפתחות שמהן באים רבים מהתינוקות שנולדים בהליך פונדקאות בחו"ל חסרונות: 1. אם האישה הפונדקאית יהודיה – יכול להיות שהילד שיוולד ייחשב לממזר. חשש שאין כאשר האישה הפונדקאית אינה יהודיה כמו בפונדקאות בחו"ל.

מקורות קשורים

סטודנטים